Kiropraktorkliniken Rtel

Vad kan jag göra själv

Ischias.
Ischias smärtor kan bero dels på en inklämning av nerver i ryggen på grund av diskbråck, buktande disk eller liknande ” äkta ischias” men mer vanligt är smärtor som orsakas av kramp i gluteus muskulaturen (skinkan) så att det blir en inklämning av nerven i sätet.
Smärtan känns som en strålande smärta ibland ändan ner till foten (lite likt värk eller ilningar i tänderna)

Vad kan jag göra själv?
Sitt inte för länge vid datorn eller liknande utan att resa på dig och om
problemet uppstår, försök stretcha ut sätesmuskulaturen.
Vid intensiv värk eller svårigheter med att urinera, känselbortfall eller liknande kontakta läkare.
Ett tips! Om du är säker på att det är falsk ischias, lägg dig på golvet med en tennisboll under skinkan. Rulla på bollen för att massera det smärtande området.

Smärta i skulder regionen.
På grund av dagens stillasittande arbete vid datorer och diverse maskiner belastas skulder muskulaturen statiskt under en lång tid.
Låter man detta fortgå utan träning eller annan form av aktivitet bildas så småningom triggerpunkter.
Dessa punkter framkallar smärta och smärtutstrålning i det drabbade området och kan ge upphov till stora problem med t.ex. värk, huvudvärk, yrsel, trötthet i musklerna och många andra symptom.

Vad kan jag göra själv?
Sitt inte stilla för länge utan att resa dig och byt arbetsställning ofta.
Rör på dig ofta under dagen och försök variera arbetet.
Använd inte mail på arbetet om du kan gå till den du skall kontakta (detta blir snabbt en vana).
Stretcha nacke och axlar under dagen.

Tennis- Golfarmbåge. Epicondylit.
Tennis, golfarmbåge är en skada som beror på överbelastning av underarmens muskulatur.
Detta drabbar ofta personer som spelar tennis eller golf men även
kontorsarbetare, målare med mera.
På grund av långvarig statisk belastning av muskulaturen blir det ofta
inflammation i muskelfästena runt armbågen vilket leder till kraftig smärta
som strålar ner längs med underarmen mot handleden.

Vad kan jag göra själv?
Undvik långvarig statisk belastning av underarmsmuskulaturen och försök stretcha ofta om du har ett arbete som belastar mycket.
Spelar man tennis eller golf med mera behöver man lära sig att alltid värma upp ordentligt samt stretcha efter matchen, träningsrundan för att få en avslappnad muskulatur.
Ett tips! Om du känner att problemet börjar uppstå, smörj in armbågen med något bra liniment så du har bra genomblödning innan du spelar.
Ett liniment med aloevera bas är att rekommendera på grund av aloens
inflammationshämmande egenskaper.
OBS! Är inflammationen redan ett faktum använd kylbalsam eller uppsök läkare för att få en antiinflammatorisk salva.