Kiropraktorkliniken Rtel

Rehabilitering

Varför?
För att få de bästa resultaten av behandlingen, och för att förebygga att problemen återkommer, är rehabilitering viktigt. Många problem i rörelseapparaten (kroppen) kommer av för lite fysisk aktivitet.
Kroppen är gjord för rörelse.

Hur?
Den första och mycket viktiga rehabiliterings fasen sker ofta på egen hand med lätta övningar som man kan göra hemma. Vi bokar tid och gör en ordentlig genomgång i lugn och ro av dom övningar som just du måste göra för just dina problem. Dessa övningar är oftast individuella och under genomgången kontrollerar jag att du kan göra övningarna på rätt sätt, och anpassar övningarna efter dig och dina förutsättningar.

Var?
Den första genomgången sker här på min mottagning. Här finns tillgång till lokal och utrustning som man kan använda hemma.

Vi är gjorda för rörelse. Vi glömmer ofta bort vad vi egentligen är gjorda för. Under evolutionens gång har vi blivit specialiserade på att jaga vår föda på olika sätt. Detta har pågått under miljoner år. Det är bara under de senaste 50 – 100 åren som det blivit mer och mer vanligt att vi sitter ner större delen av dagen. Detta gör att ju mer orörlig man är under dagen, desto viktigare är det att man rör sig på fritiden.

Vad skall man träna då? Jag brukar ge rådet att träna det du känner att du kan hålla på med 2 – 3 timmar i veckan. Om det sedan är styrketräning som är jättebra för att snabbare träna upp de muskler som är försvagade, eller löpning som är bra för att det är ett naturligt rörelsemönster för oss, eller en promenad extra per vecka spelar inte så stor roll. Är du otränad kommer varje minut du rör dig mer än tidigare att vara till nytta.

Skulle alla i Sverige röra sig 3-4 timmar per vecka skulle vi naprapater, och även kiropraktorer, sjukgymnaster, alla alternativmedicinare och doktorer, ha betydligt mindre att göra. Samtidigt skulle de problem som ändå uppstår gå betydligt snabbare att behandla