Kiropraktorkliniken Rtel

Golf – Vanliga problem & övningar

Viktiga muskelgrupper inom golfen.

  • Bröstmuskulaturen   –   Pectoralis major & minor
  • Breda ryggmuskeln   –   Latissimus dorsie
  • Fyrkantiga ländmuskeln   –   Quadratus lumborum
  • Sneda bukmusklerna   –   Obliques abdominus
  • Raka bukmuskeln   –   Rectus abdominus
  • Diverse rotationsmuskler i ryggraden   –   Rotatores , multifidus med mera
  • Självklart finns det en mängd andra muskler som samarbetar för att få en så bra sving med mera som möjligt, men dessa tas inte upp här ännu.

Bröstmuskulaturen.
Bröstmuskulaturen är den viktigaste framåtföraren av armarna. I en golfsving är det därför viktigt att man har god styrka, rörlighet och spänst i denna. En förkortad muskel medför att du inte kan vrida upp dig tillräckligt i bröstet utan behöver hämta denna rörelse på andra ställen. Står du framför en spegel och vrider överkroppen så ser du att det är en mycket liten vridning som görs i bröstryggen (45-60 % ). På grund av detta så behöver du en god rörlighet i bröstet för att kunna föra armarna bakåt.

Breda ryggmuskeln.
Denna muskel samarbetar med bröstmuskulaturen när du drar in armen mot kroppen.
God rörlighet och styrka i denna muskel är viktigt och på grund av dess storlek kan besvär med denna bli mycket problematiskt för en golfspelare. Triggerpunkter i denna muskel strålar ofta ut, ner i armen och kan medföra funktionsnedsättning i armen.

Fyrkantiga ländmuskeln.
Muskeln har fått sitt namn efter sin infästning på kroppen. Den fäster på bäcken kammen, ländryggs kotornas tvärutskott samt nedersta revbenet och bildar på så vis en fyrkant. Kramp med mera i denna muskel är mycket vanligt vid ländryggsproblem. På grund av att den sitter så djupt är det svårt att behandla problem med denna själv så det bästa är att förebygga genom rörlighets träning, stretching och magträning. Magträningen hjälper till att hindra muskeln att dra ihop sig så du slipper bli ihopsjunken och svankig.
Problem med denna innebär att du får värk, svårigheter att vrida och böja dig samt ibland Ischias liknande problem.

Raka bukmuskeln.
Raka bukmuskeln är en viktig muskel för att inte få ont i ländryggen (tillsammans med sneda) och bör tränas regelbundet. Vid försvagad muskulatur kommer du att sjunka ihop och få en uttalad svank som med tiden kan ge dig stora problem i ländryggen om du golfar mycket. Vid träning av denna tränas det ofta fel och istället tränas höftböjarna som påverkar benen och inte magen. Tränar du fel känns det ofta i låren istället för i magen när du får träningsvärk.